2014. november 28., péntek

Tévécsatornák sávszélességei?

Egy olyan kérdés, amelyet én is feltettem és meglepő volt, hogy nincsen válasz. Arra gondoltam, hogy valahogyan a szolgáltatóknál elérhető a tévécsatornák által elfoglalt átlagos sávszélesség, de aztán rájöttem, hogy ez nem így van. Semelyik szolgáltató nem közöl ilyen információt, illetve senki sem állt még neki összeszedni azokat. Ezen eléggé elcsodálkoztam. Ugyanis én rögtön tudtam, hogy a feladat nem lehetetlen, bár most már tudom, hogy nem kis munka elkészíteni egy ilyen táblázatot.
Fórumokon kezdtem el megkérni embereket, hogy próbálják meg megmérni a különböző szolgáltatóknál a csatornák sávszélességeit, illetve magam is beszereztem a DVB-T tunerem mellé egy DVB-C tunert is, így egész szépen összejöttek az adatok.
Hosszú idő alatt előállt tehát egy órási táblázat, amely tartalmazza a nagyobb magyar tévészolgáltatók által használt csatorna-sávszélességeket. Vannak közte érdekes adatok. Hogy legyen mindenkinek összehasonlítási alapja, itt van néhány, máshol használt videó sávszélesség:

  • 1080p30-s YouTube videó: ~3Mbit/s (H.264-es kódolással).
  • Eredeti DVD elméleti maximális sávszélessége: 9,8Mbit/s (MPEG2 kódolással, SD felbontásban), amelyet valószínűleg nem használnak ki minden esetben, de közelítik.
  • DV (Digital Video, ismertebbek közül a miniDV kamerák használják): ~25Mbit/s (DV codec, SD felbontásban).
  • Blu-ray lemez elméleti maximális sávszélessége40Mbit/s (Legtöbbször H.264 kódolással, HD felbontásban).
Azonban ehhez mindenképpen hozzá kell azt tenni, hogy a DV kivételével nem valós idejű tömörítésről van szó, amely jobb eredményt adhat, mint a valós idejű. (Vagyis elvileg egy 9,8Mbit/s-os MPEG2 tévéadás valamivel rosszabb minőségű lehet, mint egy ugyanilyen bitrátával tömörített DVD-n található film.)
Emellett a gyakorlati tapasztalat azt mutatja, hogy a video stream-ek sávszélessége nem konstans egyik szolgáltatónál sem. Ez persze nem baj, de emiatt a táblázatban található értékek csak valamilyen középértéket, támpontot adnak csak. Leginkább csak arra vonatkozólag érdemes következtetést leszűrni a táblázatban található adatokból, hogy mely szolgáltató dolgozik általában magasabb bitrátákkal. (Lásd a lenti két grafikont.) Emellett pedig azt sem szabad elfelejteni, hogy nagyon fontos a forrás, amelyből a szolgáltató dolgozik. Rossz minőségű forrás magas bitrátával sem eredményez szép képet, jó minőségű forrás viszont alacsonyabbal is tűrhető képet adhat.
Néhány plusz információ itt és itt. Ezekhez annyit fűznék hozzá, hogy a saját tapasztalatom nem támasztja alá azt, hogy a H.264-es videó fele akkora bitrátával hozza az MPEG2 minőségét. A táblázatban bárki módosíthatja az osztót, mindenki úgy állítja be magának, ahogy akarja. :) De én egyelőre 1,7-es értéket tartanék valósághoz közelebbinek, mint a kettőt.
Akik segítettek az adatok összegyűjtésében:
  • Golyo69
  • tomimidi
  • zichie
  • Lacpac
  • És még egy páran. :)
Illetve sok műholdas csatornát tudtam innen frissíteni.
Saját mérések: MindigTV, Hello Digital és DigiKábel.

Frissítések:

2014.11.14.
Jelenleg a kábeles Digi adatait frissítem. Érdekes látni, hogy a kb. két évvel ezelőtti adatokhoz képest van javulás. Bár érdekes módon nem képben, hanem inkább hangban. Több csatorna hang sávszélessége megnőtt, legfeltűnőbb (és talán leglogikusabb) a 1Music channel 256-ról 320kbps-re.

2014.11.19.
Kész a kábeles Digi frissítése és automatizáltam az átlagbitráta számoló mezőket. Emellett megjegyzendő, hogy a Digi valamilyen nem ismert logika mentén viszonylag gyakran változtatja a közszolgálati csatornák forrását. Ráadásul a jelenlegi felállás vegyes: az M1 és a Duna World valószínűleg műholdról jön, mert FullHD felbontás, és magas bitrátájú, míg a másik két csatorna egyértelműen a MindigTV-ről van átvéve. (Csak 1440-es felbontás és 6Mbit/s körüli videó sávszélesség.) Volt időszak, amikor az M1 is a MindigTV-ről jött, illetve volt olyan is, hogy egyik sem. A prémium csatornákkal viszont nincsen gond, az összes ilyen filmcsatorna (HBO-k, DigiFilm) 8MBit/s-mal jön, ami már megközelíti a DVD minőséget. Ha már csak SD, legalább a sávszélességgel nem spórolnak.
A táblázat most már elég nagy, ha esetleg valaki (adat, vagy számolási) hibát talál benne, akkor jelezze.

2014.11.27.
Frissítettem a T-Home Sat adatait. Esetleg valaki megvizsgálhatná, hogy biztosan jók-e, mert azért 2,6Mbit/s-ba HD-s csatornát belepasszírozni (AXN HD) elég rossz vicc. Ennyire ócska lenne ez? Ez így jelenleg nagyon úgy tűnik, hogy a legrosszabb ár/érték arányú szolgáltatás. A kb. két évvel ezelőtti értékekhez képest nagy visszaesések vannak.

2014.11.30.
Frissítettem a MindigTV sávszélességeit. Úgy tűnik, a régi csatornák sávszélessége csökkent, hiszen új csatornák kerültek a meglévő MUX-okba. Viszont az új MUX-ok nem tűnnek annyira zsúfoltnak, az ottani csatornák felhúzzák az átlagot. Nagy előrelépésnek tűnik, hogy az HBO a régebbi nevetséges ~1,1Mbit/s-ról (prémium csatorna?) felment 1,9-re.

2015.09.26.
Frissítettem a UPC Direct adatait innen. Nagyon időszerű volt, mert a legutóbbi adatok még abból az időszakból jöttek, amikor még a UPC Direct a HD csatornákat 1920-as felbontásban küldte fel, azóta azonban átálltak az 1440-es formátumra. Emiatt a HD sávszélesség-átlag nagyon lecsökkent, ami várható is volt. Ami viszont meglepő, hogy a SD csatornák sávszélessége is lecsökkent, a legrosszabb átlagot hozza most ezen a téren a UPC Direct. Szerintem olyan rosszak az értékek, hogy tulajdonképpen nem is merek ítéletet mondani. Lehet az előbb linkelt oldal megbízhatóságával lehet a gond? Mert, ha nem, akkor bizony ez nagyon csúnya... (Na, mégis mondtam ítéletet...)

2015.09.27.
Mi a fene folyik itt? :) Befrissítettem a műholdas Digi-t is (az előbb említett weboldal adataival.) Itt is észrevehető visszaesés van. Minimális különbséggel, de most - ismét - a műholdas Digi lett a legrosszabb átlagú. (SD csatornák esetén)
Valószínűleg a kormány által kötelezővé tett HD-s csatornák továbbítása is állhat a háttérben.

2015.11.13.
Frissítettem a MindigTV adatait. Itt is ugyanaz a helyzet, mint a többi DTH szolgáltató esetében: Visszaestek a csatornánkénti sávszélességek. (Átlag 1,52Mbit/s-ról 1,35Mbit/s-ra.)

2016.09.24.
Ismét a MindigTV adatait frissítettem, mert ezen szolgáltató esetén történtek mostanában fontos változások. Sajnos sávszélesség szempontjából persze megint romlott a helyzet a sok újonnan bekerült csatorna miatt. Most már 1,27Mbit/s az átlag... (SD csatornák esetén.) Érdekes módon a HD csatornák átlaga szinte változatlan (5,5-ről 5,52-re változott).

2022.06.15.
Sajnos a Diginél nagy változások vannak, úgy tűnik a kábeltévés sávszélességeket is az Invitel felvásárlás miatt a Digihez került IPTV-s technológiához igazítják, vagyis csökkentik. Nálam még ez nem történt meg, ezért még utoljára akarok egy mérést csinálni, mielőtt...
Az adatok felvitele folyamatban van.
Én úgy felhúztam magam azon, hogy egy rakás HD csatorna sávszélességét letolták a béka segge alá, hogy be sem fejeztem, le is mondtma a Digi kábeltévé szolgáltatását. Befejeztem, több frissítés valószínűleg nem lesz.

A táblázatot itt találjátok. A táblázatban a cellákat félig eltakaró sraffozás kikapcsolásához vedd ki a pipát a Nézet menü Védett tartomány menüpontjáról.

Aki nem akar a sok számmal bajlódni, itt látható a lényeg:




Aki pedig még jobban vizuális típus, az nézze meg a következő videót:


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése