2012. október 27., szombat

Ingyenes offline navigáció Androidra?

...ja, és használható legyen Magyarországon is és magyarul beszéljen!
Erre az első reakció kb. az lehet jelenleg, hogy persze, meg toronyóra lánccal?
Egy ilyen kaliberű program legfeljebb valamilyen támogatással lehet ingyenes, ahogy iPhone-on az iGo a Navigon is az a T-Mobile előfizetőknek. (Persze bizonyos megkötésekkel. Pl.: csak Magyarország térképpel használható, pedig ugye az ember azért akar offline navigációt használni, mert külföldön még drága mulatság az adatroaming.)
Sajnos Androidon nem tudok róla, hogy valamely szolgáltató támogatná valamelyik offline navigációs rendszert, ezért jelenleg az eredeti kérdésre röviden a válasz az, hogy ilyen nincsen. (Most attól tekintsünk el, hogy illegális forrásból természetesen bármi beszerezhető.)
Ha meg akarunk maradni a legalitás talaján, akkor a kérdésben felsorolt feltételek közül az offline kitételt érdemes elhagynunk, így máris több megoldás lesz. (Esetleg nézd meg az újabb bejegyzésemet a témában.)

Az első természetesen az Android rendszerben alapból jelen lévő Google Navigáció. Ezt valószínűleg nagyjából mindenki ismeri, eseti navigálásra megfelel, viszonylag alacsony adatforgalmat generál, nem kell külön semmit telepíteni a működéséhez. Kivéve, ha szeretnénk magyar utcanév felolvasást. Ekkor az SVOX Classic programot és hozzá a Mariska magyar hangot kell telepítenünk a telefonunkra. (Ez utóbbi viszont már fizetős. Ja és csak 2.2-es, vagy újabb Android rendszeren működik az utcanév felolvasás.) Tudomásom szerint és a tapasztalat is azt mutatja, hogy a forgalmi adatokat teherfuvarozó cégektől kapja a Google, aminek eredményeképpen sokszor akkor is dugót mutat az autópályán, amikor ott egyébként lehet haladni. (Hiszen egy kamion nem haladhat 130km/h-val.) Szintén kevésbé ismert tény, hogy a Google a Navigációt csak néhány kiválasztott országban engedélyezi, pedig az emberek rögtön magától értetődőnek veszik a létezését. Miért is lehet ez gond? Azért, mert bár egyre több országban engedélyezik a használatát, a környező országok közül jelenleg csak Romániában, Ukrajnában és Ausztriában van bekapcsolva ez a szolgáltatás. Ez azt jelenti, hogy még ha valaki nem is törődne a roaming díjakkal, a Google Navigáció akkor sem fogja segíteni egy tipikus horvátországi nyaralás közben, vagy egy olaszországi célpont esetén biztos, hogy Ausztrián keresztül tervez, akkor is, ha Szlovénián keresztül gyorsabb/rövidebb lenne az út.
A második lehetőség a magyar fejlesztésű Egérút. Ez a program gyorsan fejlődik, a térképe elég jó, a forgalmi adatokat a felhasználói adatok mellett a TMC adatokból is nyerik. Nekem személy szerint az nagyon nem tetszik, hogy nincsen benne 3D nézet, illetve ez kizárólag Magyarországon használható, lévén a térképe nem ismeri a környező országokat sem. Emellett ez a program attól lehet ingyenes, hogy a program, mint hirdetési felület működik, vagyis ha megállunk egy piros lámpánál, akkor a képernyőn megjelenik valamilyen termék reklámja. Ez néha akár jól is jöhet, ha a helyszínnek megfelelő a reklám, néha meg persze zavaró. Mindenki döntse el maga, hogy ezzel együtt tud-e élni.
A harmadik lehetőség a Waze. Ezt a szoftvert egy izraeli gyökerű cég készíti, viszont az egész világon elérhető térképet nyújt ingyenesen. Ezt két okból teheti meg. Az egyik, hogy az alapvető pénzforrás itt is a reklám, de a Waze megtoldotta a dolgot egy lépéssel: nem készített térképet a programhoz. Ezt a feladatot a felhasználók kezébe adta azzal, hogy a program weboldalán bárkinek lehetősége van szerkeszteni a térképet (bizonyos megkötések mellett természetesen). Így lassan, de biztosan, kialakul a program használatához szükséges térkép. Jelenleg Magyarország lefedettsége kb. 98%-os, a térképén rajta van minden település. Jó magyar szokáshoz híven természetesen Budapest kivétel: lényegében itt az összes utca megtalálható és navigálható. Tehát budapesti és agglomerációs ingázáshoz tökéletes ez is. Sőt, a Waze éppen ebben próbál erős lenni, vagyis, hogy az emberek a mindennapi ingázáshoz használják a programot. Ezt, amellett, hogy szintén a felhasználóktól gyűjti a forgalmi adatokat és ezzel próbálja minden nap elkerülni a dugókat, azzal próbálja elérni, hogy a program egésze picit vicces, mókás kinézetű, illetve a közösségi érzést azzal erősíti, hogy a felhasználók egymást is láthatják a térképen és akár meg is kérdezhetik egymástól, hogy hol mekkora a forgalom. (Amellett, hogy természetesen a program ezt automatikusan a térképen is jelöli.) Bár, mint említettem, az ingyenesség egyik oka itt is a reklám, Magyarországon egyszerűen még nem működik a reklámozó rendszer, ezért mi nem kapunk a telefonunk képernyőjére reklámot a Waze használata közben.
Ezért is én mindenkit arra buzdítok, hogy ez utóbbi programot próbálja ki és használja sokat.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése